Nu så är det jul igen....... lärarna myser...... och eleverna också för den delen.
257 betyg satta och inskrivna. Nu är ju inte terminen slut med det, men det känns att lovet som vi alla, både ni elever och vi lärare, behöver så väl snart är här.
Men när man sitter där med alla resultat som ni elever har gjort under termien så kan man inte låta bli att fundera på det här med bedömning och betygsättning. Slitet ni lagt ned ska omvandlas till betyg. Men blir betygen rättvisa och blir bedömningen likvärdig?
Vi måste sträva efter att bedömingen ska vara likvärdig. Hur löser man det på en skola med flera olika parallellklasser i varje årskurs och därmed också olika lärare som ska bedöma elevernas resultat? Hur säkerställer vi att det inte blir som ett lotteri vilket betyg man får beroende på vilken lärare man har i ämnet?
Vi är fyra So-lärare på skolan och även om vi jobbar väldigt tätt tillsammans så gör vi ibland olika bedömningar. Så kommer det alltid vara men vi måste diskutera detta med varandra och även försöka att på så många sätt vi bara kan ge alla eleverna möjligheter och förutsättningar att nå bra reslutat.
Vi har till denna termin bestämt oss för att ge alla klasser samma förutsättningar genom att hålla samma kurser, ta upp samma ämnesinnehåll så långt det går och ha gemensamma prov i alla årskurser. Vi har också gjort gemensamma bedömningar av elevernas arbeten. På så sätt så tror vi att vi kommer närmre en likvärdig bedömning. Dessutom så underlättar vi för varandra genom att vi inte måste uppfinna hjulet helt själva och flera gånger om. Jag hoppas att ni elever tycker detta är bra.
Ett annat sätt att ge er elever förutsättningar för en rättvis betygsättning är att vi måste vara tydliga med vad som bedöms. För många år sedan tog vi bort poängen på våra prov och rättar istället proven efter en matris där vi bockar av vilka mål eleverna har nått. Eftersom skolan nu för tiden har målrelaterade betyg så tycker vi att det är lämpligt att eleverna vet vilka mål man ska nå för att få G , Vg eller Mvg och vilka av de målen de nått. (Därför har vi valt att lägga kursens pedagogiska plan, LPP, under planeringar på hemsidan.)
Jag är så trött på att elever kommer och berättar att de var en poäng från Vg på något prov. Jag undrar då i mitt stilla sinne vilket mål som den poängen utgjorde. Kan en poäng vara så stor skillnad och göra att Vg-målen plötsligt var uppnådda.
Om vi är otydliga när det gäller att ge er den information ni behöver angående målen för kurserna så är det bra att ni säger detta till oss. Diskutera gärna våra bedömningar med oss. Ha gärna förslag gällande examinationsmetoder. Vi tycker om engagerade elever.
Ha ett bra jullov och passa på att vila upp er ordentligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar