Tänkte att jag skulle titta på Top Gear på kanal 9 men råkade istället hamna på Kunskapskanalen och programmet UR Samtiden som handlade om "Vårt Digitalt kulturarv och digitalisering av gemensamma institutioner i samhället" Programmet är precis så småtråkigt som det låter, olika föredragshållare som står och pratar om hur man kan jobba med digitalisering i undervisningen. Så trots den ringa underhållningsfaktorn är det jätteintressant. Inledningsvis var det en föreläsare från det brittiska riksarkivet som pratade om deras digitaliserade material och den hemsida de skapat för att just elever skall kunna använda sig av källdokument i undervisning. Nu är det en lärare från Blackebergsskolan som visar hur hon jobbat med de svenska digitaliserade källorna, som exempelvis Stockholmskällan.
Min personliga åsikt är att SO undervisningen på Björkebyskolan håller en mycket hög klass. Men här finns vår akilleshäl och ett område där vi kan bli mycket, mycket bättre. Att använda oss av den digitala tekniken för att lära eleverna att själva skapa kunskap och se de historiska sammanhangen. Och då menar jag inte att man ska googla fram lite fakta som man sedan själv sammanställer, det är riktigt dålig kvalité på undervisningen. Nej det jag menar är att man använder sig av det digitaliserade källmaterial som finns för att lära sig förstå hur det faktiskt går att skapa historisk kunskap. Tyvärr så har jag inte hittat någon motsvarighet till det brittiska riksarkivets satsning hos det Svenska riksarkivet, men det finns en del dokument digitaliserade. På det lokala planet har vi Järfälla kommuns bilddatabas som innehåller en hel del fotografier från Järfällas historia.
För att kunna nå långt här kommer det förutom ett delvis nytt sätt att undervisa i historia även att krävas att det finns mer digitaliserat källmaterial tillgängligt samt att även skolan utrustas med material (datorer) för att kunna genomföra undervisningen. Nu har vi fått lite att fundera över.Min personliga åsikt är att SO undervisningen på Björkebyskolan håller en mycket hög klass. Men här finns vår akilleshäl och ett område där vi kan bli mycket, mycket bättre. Att använda oss av den digitala tekniken för att lära eleverna att själva skapa kunskap och se de historiska sammanhangen. Och då menar jag inte att man ska googla fram lite fakta som man sedan själv sammanställer, det är riktigt dålig kvalité på undervisningen. Nej det jag menar är att man använder sig av det digitaliserade källmaterial som finns för att lära sig förstå hur det faktiskt går att skapa historisk kunskap. Tyvärr så har jag inte hittat någon motsvarighet till det brittiska riksarkivets satsning hos det Svenska riksarkivet, men det finns en del dokument digitaliserade. På det lokala planet har vi Järfälla kommuns bilddatabas som innehåller en hel del fotografier från Järfällas historia.
Kan bara avslutningsvis tillägga att nu står det någon dam från kulturdepartementet och pratar på så nu blev det inte lika intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar