Fröken säger: Nu ska vi börja med ett nytt avsnitt i SO:n, nämligen religion. Hon blir inte längre förvånad över det antal suckar som fyller rummet, istället för entusiasm som hon alltid hoppas på. Genast tar hon till orda...
-Men hörni, det är viktigt att förstå hur andra människor lever och vad som är viktigt för andra än dig själv. Man måste förstå sin omvärld, då är det lättare att förstå sin egen värld, säger hon käckt. Hon möts av ett antal trötta blickar, kanske ett eller annat par himlande ögon.
- Vi har redan läst om alla religioner, det gjorde vi i femman, säger en flicka i klassen.
-Det var jättetråkigt, fortsätter en annan.
Fröken kämpar vidare:
- Religion försöker förkklara allt vi vill men inte kan förklara, naturfenomen, livets uppkomst, döden....vad händer efter döden?
Kalle räcker upp handen och frågar när han får ordet:
- Vadå, typ som om man blir ett spöke när man dör? Tror du på spöken, fröken?
Emma, som ofta har något att tillägga, börjar berätta om en gång när hon var uppe sent en kväll. Hon hörde någon gå på andra våningen, men när hon gick för att se efter, fanns ingen där. Helt plötsligt fladdrar 14 händer i luften och alla vill berätta om något de sett eller hört, som kan ha varit ett spöke. Alla lyssnar intensivt på varandras berättelser, ställer följdfrågor och skrattar.
Fröken tittar på klockan och utbrister:
-Men hörni, vi har slutat för fem minuter sedan. Res er upp och ställ in stolarna! Skynda er till nästa lektion!
Linda, som aldrig säger något, går fram till fröken och säger:
-Det här var den bästa lektionen hittills!
- Vad roligt! svarade fröken glatt.
Samtidigt som fröken går runt och ser till att klassrummet är i ordning, funderar hon på fortsättningen. Hur ska jag fortsätta med detta arbetsområde, utan att ha ihjäl denna entusiasm som helt plötsligt infann sig i klassrummet. Hon vet varför hennes elever är så ointresserade av religion, första frågan är bara vad hon ska gör åt saken? Hon inser att hon måste ändra sin planering och tänka om helt. Andra frågan är, har hon tid att frångå gamla rutiner för att skapa något nytt? Tredje frågan, orkar hon?
Forts. följer......
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar